„Sikandar”, cunoscut si ca „Foot Soldier”, este cel mai nou film al regizorului indian Piyush Jha. Piyush este un regizor si un scenarist care cu acest film atinge apogeul succesului in cariera sa cinematiografica de pana acum. In 1999 a realizat „Chalo America”, un film despre 3 studenti indieni obsedati de visul american, o poveste spusa cu umor, ce a fost selectionata la Festivalul international de film al Indiei, dar si festivalele de la Shanghai, San Diego, Atlanta sau Cairo. Dupa o implicare in realizarea de reclame tv, Piyush a revenit pe marile ecrane in 2004 cu „King of Bollywood”, un film in genul „mockumentary” (non-fictiune, aproape documentar) despre un ipotetic superstar de la Bollywood. Filmul a fost privit de critici ca fiind „extreme de inteligent”, fiind selectionat la mai multe festivaluri internationale de film, unele din ele prestigioase. De aceasta data, prin „Sikandar”, regizorul s-a gandit sa abordeze o tema mai mult decat serioasa, total diferita de temele filmelor sale anterioare, anume terorismul din Kashmir. Filmul a fost selectionat la festivalurile internationale de film de la Dubai, Los Angeles, New York si Stuttgart, fiind aclamat de critici.
Pentru necunoscatori trebuie spus ca filmele lui Piyush Jha sunt neconventionale. Regizorul mereu a incercat sa atinga noi orizonturi in materie de redare a povestilor sale, de la un stil de filmare inovator (King of Bollywood) la clasica apropiere de frumusetea si grandoarea Kashmirului (Sikandar), fiind un regizor care mereu a incercat sa impinga forntierele posibilului cat mai departe, pe celuloid. In rolul principal din „Sikandar” e distribuit Parzan Dastur, un model si o vedeta a reclamelor din India, actualmente elev la colegiul de stiinte economice din Mumbai. Acesta se afla la al 9-lea si cel mai important rol din cariera, debutand in 2001, si fara indoiala va fi o figura despre care se va mai auzi in cinematografia indiana, daca va alege sa continue pe acest drum.
Sikandar Raza este un elev de 14 ani dintr-o localitate muntoasa din mirifica zona a Kashmirului. Orfan de mic, de cand parintii i-au fost ucisi de militantii musulmani, acesta a fost crescut de unchiul si matusa lui. Sikandar are o mare pasiune: fotbalul, pe care il practica in timpul liber visand sa devina, intr-o zi, un mare fotbalist care sa poata sa-si rasplateasca matusa cu o masina de spalat de care aceasta avea mare nevoie. Dar intr-o zi acesta descopera, pe o poteca izolata, un pistol. Curiozitatea il impinge sa ia arma cu el, insa in momentul in care colegii lui de clasa il terorizeaza ajunge sa constate puterea pe care posedarea unei arme o ofera. Dar in scurt timp, Sikandar se trezeste in mijlocul unei conspiratii ai al unei lumi dominate de terorism, moarte si demagogie din care ajunge sa-si doreasca sa scape cu orice pret.
Un film dur si emotionant in acelasi timp, care cel mai bine ar putea fi rezumat in cuvintele finale ale regizorului, scrise inaintea genericului filmului: „Acest film este dedicat copiilor din Kashmir”. In fapt „Sikandar” este o imagine vie si trista a vietii grele a copiilor din Kashmir, care de cele ami multe ori ajung sa fie recrutati de organizatiile teroriste in vederea comiterii de assasinate sau acte sinucigase in numele unor idealuri pline de demagogie, platind tribute naivitatii varstei lor. Un film care se departeaza de tiparul clasic al filmului indian, in sensul in care melodiile care pana acum sunt elementul definitoriu al filmului bollywoodian ajung sa fie transpuse mai tot timpul pe fundal, si nu in portiuni separate dedicate lor. Muzica nu dispare, ci doar acompaniaza aproape pe neobservate trairile spectatorului in functie de trairile personajului principal. Per ansamblu o realizare remarcabila, cu un scenariu simplu si plin de rasturnari de situatii, care cu siguranta va captiva.
0 Comments