Regizat de Liu Fendou (2 premii castigate si o nominalizare pentru primul sau film din cariera regizorala, „Green Hat”), aflat la doar al doilea film din cariera, „Ocean Flame” poate constitui rampa de lansare a acestuia in lumea buna a filmului mondial. Pare un film destinat marilor festivaluri internationale, cu evidente intentii artistice, insa atipic peisajului cinematografic din Hong Kong, dominat de filmele comerciale. Ar putea avea succes pretutindeni unde filmul asiatic este in lumina reflectoarelor: la Cannes, Berlin, Venetia sau Toronto. Nu in ultimul rand, „Ocean Flame” este cea de-a treia adaptare pentru marele ecran a romanului omonim al lui Wang Shuo, celelalte doua fiind o productie din China continentala si adaptarea americana din 2001 – „Love the Hard Way”, cu Adrien Brody in rolul principal. Filmul lui Liu Fendou are o distributie cu actori de calitate: Monica Mok debuteaza pe marele ecran, anuntandu-se o mare actrita, asa cum Hong Kong nu a avut de foarte mult timp. Partenerul ei de pe ecran este Liu Fan, care a aparut si in precedentul film al regizorului, dar si in recentul The Assembly. In rolurile secundare sunt distribuiti actori renumiti, figuri familiare din multele filme de actiune in care au fost distribuiti: Simon Yam (recent in Ip Man), Lam Suet si Hui Siu-Hung (amandoi, recent in „Legendary Assassin”)
Wang Yao (Liu Fan) iese, dupa 8 ani, din inchisoare. Intreg filmul este amintirea evenimentelor petrecute inainte de a fi trimis dupa gratii, concluziile fiind trase la timpul prezent. In urma cu 8 ani a cunoscut-o, intr-un bar, pe Lichuan (Monica Mok), o tanara frumoasa ce provenea dintr- alta lume decat cea a lui. Wang era un proxenet care, cu complicitatea unui coleg de-al sau si al catorva fete pe care le intretinea, santaja barbatii ce-si inselau nevestele, acestia, desigur, fiind prinsi asupra faptului de un ipotetic sot al partenerei lor de o noapte, care se dadea chiar Wang. Toata scena se petrecea in camerele unui hotel de lux din Hong Kong, iar cei doi proxeneti mereu aveau grija la tinuta, imbracand un costum (asemeni celebrilor gangsteri din Pulp Fuction) pentru a da impresia ca sunt, de fapt, niste mafioti de prima mana care au fost calcati pe coada de niste soti infideli, ce trebuiau acum sa plateasca pentru fapta lor josnica. Lichuan, insa, desi avertizata chiar de catre Wang ca nu este ceea ce ea crede, se indragosteste iremediabil de acesta. In momentul in care fetele celor 2 parteneri de afaceri sunt arestate de politie si apare perspectiva falimentului afacerii, Wang ii propune lui Lichuan sa o initieze in tainele acestei meserii, cum cu mandrie o numea. In acelasi timp, Wang intra in conflict cu un mafiot local, si nici acest lucru nu va trece fara consecinte pentru viitorul acestuia.
Un film plin de simboluri bine ascunse in spatele unor scene aparent de neinteles. Nu poti trece cu vederea scena baii in mare in costum de mire si mireasa a celor 3 cupluri si aprinderea acelei barci pe tarm ce simbolizeaza ruptura de trecut si binecuvantarea viitorului prin botezul oceanului. La fel de interesanta e scena acelei victime amarate prinsa de presupusul sot ca avea o aventura cu „sotia” sa ipotetica; intrebat de ce o face, acesta ii da un raspuns care zguduie din temelii intreg universul cognitiv al proxenetului, limitat la teoria evolutionista darwinista: „pentru ca sunt singur”. Dupa un moment de ezitare, in care a resimtit socul acestui raspuns cu totul neasteptat, proxenetul ii spune: „Esti curajos”. Intreg filmul, de altfel, este marcat de un pesimism si de o atmosfera tipica filmelor lui Kim Ki-duk, in care iubirea nu este decat un mijloc de implinire a unor dorinte materiale, iar dragostea nu se poate infiripa datorita caracterelor diametral opuse ale personajelor centrale. Si aici vorbim de 2 lumi diferite, de intersectarea lor si de liberul arbitru care ofera sansa paralelismului, refuzata de personaje.
Per ansamblu, o drama cu certe valente artistice, colorata cu putin erotism si presarata in momentele sensibile cu o coloana sonora remarcabila. Regizorul, aflat la al doilea film din cariera, reuseste sa surprinda frumusetea Hong-Kong-ului, in peisaje minunate ce atrag ochii privitorilor. „Ocean Flame” – o adevarata delectare pentru fanii „arthouse”-ului, un film ce trebuie savurat si inteles altfel decat orice alt film realizat in Hong Kong.
0 Comments