“The Shameless” marcheaza revenirea in scaunul regizoral, dupa 15 ani de la debut, a regizorului si scenaristului Oh Seung-uk, cunoscut pentru scenariile lui “Christmas in August: si “H”. Asadar, avem in fata un regizor specializat in filme cu intriga politista si drama romantica. Toate aceste genuri, la care adaugam putin elemente specifice filmelor cu gangsteri, descriu perfect stilul noir al noii sale productii, “The Shameless”. Cu un buget de 2,5 milioane $, productia abia a reusit sa iasa pe plus la box-office, obtinand doar 2,8 milioane $ incasari. Lucrul e explicabil si prin faptul ca “The Shameless” nu este o productie comerciala, acesta avand premiera mondiala tocmai la Festivalul de la Cannes de anul trecut, unde a participat la sectiunea “Un Certain Regard”. In rolurile principale, dar si in cele secundare, filmul abunda de actori de top, insa in ciuda acestui fapt, castigurile de la box-ofice demonstreaza ca oricat de populari ar fi actorii unui film, ceea ce atrage lumea in salile de cinema e spectacolul si mai ales un scenariu bun. Kim Nam-gil revine pe marele ecran la un an distanta de “The Pirates”, insa de aceasta data are de interpretat un rol de o cu totul alta factura, cum nu a mai avut in cariera, al unui politist “lipsit de rusine” – titlul ii este intru totul dedicat de catre regizor. Adevarata vedeta a filmului este insa Jeon Do-yeon (Secret Sunshine, The Housemaid, My Dear Enemy, A Man and a Woman), ce are o interpretare ce a fost rasplatita cu premiul pentru Cea mai buna interpretare la Baeksang Arts Awards in acest an. Park Sung-woong (recent vazut in “A Violent Prosecutor” si “Office”), Kwak Do-won din “The Wailing” si Kim Min-jae (Veteran, No Tears for the Dead) completeaza distributia solida a acestui arthouse intunecat si destul de incoerent.
Jung Jae-gon (Kim Nam-gil) e detectiv la Omucideri de la o sectie de politie din Seul. In momentul in care un anume Hwang e ucis, superiorul sau, Moon (Kwak Do-won), ii incredinteaza acest caz. Lucrurile par a fi simple. Victima a fost ucisa de Park Jun-gil (Park Sung-woong), odata mana dreapta a vicepresedintelui “Jay Investment”, o companie de creditare dubioasa. Insa patima pentru jocuri de noroc l-a adus pe Park pe marginea prapastiei, in care a cazut odata cu relatia secreta pe care a avut-o cu iubita vicepresedintelui, atragatoarea Kim Hye-kyung (Jeon Do-yeon). In momentul in care vicepresedintele afla de tradarea apropiatului sau, ce delapideaza din fondurile companiei, si a femeii sale, ce se dedica complet lui Park, decide sa se razbune. Prin intermediul aghiotantului Min, il contacteaza pe detectivul Jae-gon. In schimbul a 5.000 de dolari, acesta trebuie sa-l captureze pe fugarul Park cautat pentru crima si, in timpul arestarii, sa fie impuscat in picior, pentru a-i fi platita indirect polita tradarii. Ezitant la ideea de a primi banii murdari ai Mafiei, Jae-gon alege sa actioneze dupa propriile metode pentru a-l captura pe Park. Drept urnare se da drept Lee YJ, un fost coleg de celula al lui Park, si se angajeaza la Barul “Macao” pe care il detine Hye-kyung, devenind mana dreapta a acesteia. Numai ca misiunea e intrerupta de ceva neprevazut…
“The Shameless” e genul de film in care scenariul este cu mult sub valoarea distributiei. Cu alte cuvinte actorii meritau un scenariu mai bun, dat fiind potentialul lor artistic. Povestea e simpla, si in simplitatea ei regizorul scenarist nu face decat sa o complice inutil, aducand spectatorului o stare de confuzie prin doua elemente: in primul rand spectatorul poate face o confuzie intre numele a doua personaje cheie: Park Jun-gil, interpretat de Park Sung-woong, si vicepresedintele Park, un personaj ce nu apare in film efectiv, dar al carui nume e pe buzele tuturor. In unele momente nu stii exact la cine anume se face referire, si de aici unele confuzii. In al doilea rand, finalul pare decupat dintr-un alt film si lipit in aceasta productie doar pentru a oferi un pretext pentru deznodamantul dorit de scenarist. Daca adaugam si abuzul de scene cu luminozitate redusa, spre final, specific genului “noir”, putem intelege de ce un scenariu simplu isi pierde pana la final coerenta si ne lasa cu anumite semne de intrebare si un gust destul de amar. Iar daca ne gandim ca rolul principal masculin a fost initial oferit lui Lee Jung-jae, ce a fost inlocuit de Kim Nam-gil doar datorita unei accidentari la umar ce nu s-a vindecat, dobandita pe platourile de filmare ale lui “Big Match”, ajungem sa ne intrebam de ce anume ar mai fi avut nevoie regizorul acestui film sa-l transforme intr-un real succes. A avut in mana toate atuurile, iar “The Shameless” s-a dovedit, in cele din urma, o productie modesta, luminata doar de interpretarea actorilor din distributie. Nu exista un erou, un personaj pozitiv de care eventual sa te atasezi. Detectivul Jae-gon e un anti-erou prin excelenta. E dedicat meseriei sale, are niste principii la care tine, insa in viata personala – despre care ni se spune foarte putin – e un ratat (la un moment dat pretinde ca e divortat). De altfel, toata panza pe care o tese in momentul in care isi ia o alta identitate si se apropie de femeia celui pe care cauta sa-l captureze e una bazata pe miciuna, motiv pentru care nu stii nici un moment cat de credibil e acest personaj. Si atunci cand se doreste sincer, e perceput ca un mincinos, ca un las ce nu e in stare nici macar sa-si dezvaluie adevaratul nume. Poate, atunci, un asemenea om, sa spere la sentimentele unei femei ce nu stie nimic despre el ? Kim Hye-kyung e un personaj de compatimit. Datoriile facute la camatari o transforma intr-un obiect de exploatare al acestora. Nu ezita sa-si ofere serviciile, inclusiv sexuale, pentru a amana plata datoriei sau a obtine bani pentru plata ei. La randul ei colecteaza datorii si taxe, are un bar de mana a treia si face orice pentru a atrage clienti care sa-i aduca bani, inclusiv sa ii cheme personal de la restaurantul de vis-a-vis. Iar mai presus de toate, iubeste un gangster ce comite o crima. Un personaj complet confuz, in deriva. Si, in ciuda tuturor acestor tare, Hye-kyung infrunta cu curaj toate aceste obstacole si marsavia lumii in care cu buna stiinta a intrat, stie ce inseamna umilinta si teama, dar incearca sa le domine printr-un comportament similar celui al celor ce o exploateaza.
Un film intunecat, greoi, cinic, pe alocuri cu un limbaj indecent, specific lumii interlope in care balanseaza, luminat doar de interpretarea actorilor. Departe de asteptari, “The Shameless” e mai degraba un tablou sumbru al amoralitatii intr-o societate coreeana in care rolul barbatului continua sa fie primordial. De aici si titlul in coreeana al filmului (“Un ticalos”).
Traducerea si adaptarea au fost efectuate in premiera in Romania de gligac2002 (Asia Team) pentru asiacinefil.
Prezentare realizata de cris999 – asiacinefil
0 Comments