“A Bizarre Love Triangle” este, intamplator sau nu, cum o spune si titlu, o comedie dramatica bizara, ciudata si minunata in egala masura. Ciudata prin introducerea unor elemente mai putin intalnite in filmele coreene (o poveste in poveste, relatata undeva in viitor, pe Luna, si elemente ce privesc partial o relatie personala mai putin obisnuita, cum o sugereaza si titlul), si minunata prin realismul sau, pe alocuri dureros de dramatic. Chiar daca filmul apparent da senzatia unei comedii usoare, putin deochiate prin ideile vehiculate, in realitate acesta se constutuie intr-o radiografie amara, plina de fantezie, a relatiei dintre doua persoane, ce ajung, datorita unui context de evenimente, sa fie implicate intr-un triunghi amoros bizar. Regia filmului este semnata de un apropiat colaborator de-al lui Park Chan-wook, ce a contribuit la scenariile unor filme precum JSA, Sympathy For Mr. Vengeance sau A Boy Who Went to Heaven, Lee Moo-young, ce reuseste sa puna cap la cap piesele unui puzzle recreat cu ajutorul flashback-urilor intr-un mod stilat, uneori chiar prea exagerat. Scenariul este scris de acelasi Lee Moo-young, ajutat de debutantul Jung Hee-sung si de prietenul sau de care am amintit deja, Park Chan-wook. In rolurile principale au fost distribuiti actori in cautarea consacrarii pe atunci. Mai nimeni nu stia de Gong Hyo-jin, o tanara de 22 de ani ce debutase de 3 ani in industrie si care impresiona cu talentul sau pana si intr-un astfel de rol intr-un film fara pretentii la box-office. Jo Eun-ji era si ea o anonima de 21 de ani, ce avea cale lunga pana la recunoasterea talentului sau in “Concubine”, un deceniu mai tarziu. Choi Kwang-il, protagonistul masculin al filmului, nu a avut o cariera prea bogata in industrie, acesta fiind si veriga slaba din castingul acestui film, interpretarea lui fiind inexpresiva si dand seznatia ca orice alt actor il putea inlocui fara ca cineva sa observe.
Eun-Hee (Jo Eu-ji) e o sotie artagoasa pusa mai mereu pe harta, ce traieste o viata din care nu ii lipseste nimic. Desigur, de cand se stie a fost saraca, insa a avut norocul de a se marita cu Oh Doo-Chan, un comediant in plina ascensiune, pe care il exploateaza la maxim pentru a-si satisface orice pofta. Intr-una din zile, in viata ei reapare Keum-Sook (Gong Hyo-jin), prietena ei din liceu, iar amintirile comune de la sfarsitul adolescentei nu le lasa indiferente. Agresata de niste baieti in perioada liceului, Eun-Hee e salvata de Keum-Sook, ce aplica baietilor o corectie pe cinste, si asa ia nastere o prietenie ce va tine o viata. In prezent, Keum-Sook e instructoare de taekwondo, si a venit in Seul special pentru a-si reintalni prietena. Doar ca de ceva vreme, sotul lui Eun-Hee a inceput sa devina suspicios, suspectand ca sotia lui il insala cu un barbat. La randul ei, Keum-Sook devine geloasa pe sotul prietenei sale, iar Eun-Hee, prinsa la mijloc in acest complicat triunghi, trebuie sa aleaga in ce directie sa o ia. Urmeaza un lant de tradari si razbunari, totul in numele unei bizare iubiri…
Inceputul filmului iti da senztia unei productii futuriste ce aminteste de SF-urile cu buget redus din anii ’60-’70 de la Hollywood, insa este doar o iluzie, pretextul relatarii tocmai pe Luna a unei povesti, cu 30 de ani mai tarziu, avand mai degraba un rol simbolic. Si anume acela ca lumea anului 2002 nu era suficient de deschisa pentru a intelege si mai ales accepta o asemenea poveste “bizara”. Desi filmul are in centrul sau o relatie dubla – cea dintre Eun-Hee si sotul ei, ca fir principal, si cea mai putin fireasca dintre Eun-Hee si prietena din liceu, Keum-Sook, ca fir secundar, “bizar”-ul din titlu se refera la altceva. Mai degraba la spiritul acestui film, a carei poveste e spusa intr-o maniera neobisnuita, cu piese ale puzzle-ului imprastiate si puse cap la cap pornind de la o situatie data din prezent, care mai apoi e explicata pas cu pas intorcandu-ne in trecut. Intreaga poveste e spusa din perspectiva personajului principal, Eun-Hee, chiar daca e narata de altcineva, care apoi lasa personajul sa evolueze de la sine in povestea propriei vieti asa cum si-a trait-o. Ce nu se explica e modul in care Eun-Hee s-a transformat in persoana egoista, irascibila si neintelegatoare din prezent, revelatia din final venita intr-un context cat se poate de comic, intr-un wc public, neimpresionand pe nimeni, ci mai degraba lasand spectatorul in dilema. In ce-o priveste pe Keum-Sook, personajul lui Gong Hyo-jin pare mult mai hotarat si mai cu picioarele pe pamant decat aeriana Eun-Hee. Batausa din liceu isi urmeaza chemarea spre bataie, si dupa cateva escale prin inchisoare – din cauza slabiciunii pentru persoana iubita si pentru bani – reuseste sa-si deschida o sala de taekwondo, unde preda artele martiale copiilor. Ciudat e ca realizatorii au numit – ca titlu alternativ – filmul “Fata Taekwondo”, un titlu fara relevanta asupra subiectului in sine. Stilul lui Park Chan-wook din scenariu se simte, asa cum se simte si stilul regizorului, ale carui indicatii in manuirea camerei de filmare au dat nastere unor cadre memorabile.
Un film bun, ce iese din tiparele filmelor coreene din perioada de dinaintea Hallyu, si care arunca o privire inedita asupra relatiilor moderne din societatea coreeana a secolului XXI. “A Bizarre Love Triangle” nu reuseste sa ajunga la gradul de exprimare al filmelor ultra-exagerate ideatic ale lui Chan-wook, dar e suficient de amuzant pentru a te pacali sa-l urmaresti, in ciuda scenariului subtirel si a bunelor intentii ale regizorului. Nu este un film despre minoritati sexuale si “drepturile” lor in societatea moderna; cei contrariati de acest fir secundar al povestii pot urmari linistiti productia ce e cat se poate de decenta, aceasta chiar surprinzandu-te in mod placut prin modul de abordare al lucrurilor. Dupa cum perfect caracteriza un critic de film, “ ‘A Bizarre Love Triangle’ e un triumf al tehnicii asupra substantei, dar nu complet redundant in materie de intriga. O bizarerie dulce-acrisoara.”
Traducerea si adaptarea au fost efectuate in premiera in Romania de gligac2002 (Asia Team) pentru asiacinefil.
Prezentare realizata de cris999 – asiacinefil
0 Comments