Este greu sa descrii in cateva fraze, cat poate cuprinde un articol, viata unui monstru sacru al cinematografiei japoneze. Yoji Yamada nu a avut parte de o biografie scrisa, pana in prezent, iar reconstituirea vietii lui nu poate fi posibila decat prin prisma informatiilor generale legate de succesele sale din lunga si prodigioasa cariera in lumea filmului. Pentru posteritate, filmele lui au ramas cunoscute sub titulatura de „productii de moda veche” in cel mai bun sens al cuvantului. Yamada a fost si va ramane pentru generatiile viitoare un umanist in adevaratul sens al cuvantului; relatiile interumane si framantarea omului de rand pentru a-si depasi conditia se afla in centrul operei sale cinematografice, iar toate alegerile in materie de stil servesc acestui scop.
Yoji Yamada s-a nascut pe 13 septembrie 1931 in Osaka. Deoarece tatal sau era inginer la constructia caii ferate din sudul Manciuriei, de la varsta de 2 ani acesta a fost crescut in Manciuria. Dupa incheierea celui de-al doilea razboi mondial, adolescent fiind, acesta s-a intors in Japonia, locuind in prefectura Yamagata. In cele din urma s-a decis sa urmeze cursurile Universitatii din Tokyo, pe care le-a absolvit in 1954. Sistemul existentei studiourilor de film in Japonia postbelica a fost crucial pentru cariera lui de cineast. In anii tineretii, acesta s-a alaturat studiourilor Shochiku, unul din marile studiouri japoneze de film. Pe atunci, in Japonia existau mai multe studiouri de film, fiecare avand o specializare pe genuri si o structura individuala. Deoarece specialitatea studiourilor Shochiku erau dramele de familie, principala orientare din cariera sa cinematografica urmau a fi dramele din interiorul familiei japoneze. Dar mereu regizorul a avut grija sa incorporeze umorul in filmele sale, deoarece acesta era considerat indispensabil acestui gen de productii.
La Shochiku, in primii ani ai carierei sale in lumea filmului, Yamada avea sa-l cunoasca pe Yoshitaro Nomura, un prolific regizor, producator si scenarist japonez. Acesta colaborase ca asistent de regie cu Akira Kurosawa in 1951 la „The Idiot”, dar si cu legendarii regizori Keisuke Sasaki si Yuzo Kawashima. Era cu doar 12 ani mai mare decat Yamada, si avea ceva mai multa experienta in lumea filmului decat acesta, terminand facultatea in 1941, in plin razboi. Destinul a facut ca asa cum Nomura a crescut in umbra unor regizori pe care istoria avea sa-i consemneze pentru geniul lor, Yamada sa isi inceapa cariera sub aripa protectoare a acestuia, care i-a impartasit din experienta sa. Mai intai a lucrat ca scenarist al lui Nomura, iar mai apoi ca asistent de regie, deprinzand tainele acestei meserii. Primul scenariu l-a scris in 1958, iar in 1961, cand se considera sufieint de pregatit si capabil pentru o cariera ca regizor, a regizat primul sau film, Nikai no Tanin (Strangers Upstairs).
Primele filme din cariera au fost aproape uitate. Din 1961 pana la sfarsitul lui 1968 a regizat 13 filme, comedii de familie fara stralucire. Insa in 1969, cariera sa va lua un alt curs, pasind pentru prima oara pe drumul care avea sa-l consacre drept unul din cei mai bine cunoscuti regizori japonezi din toate timpurile. Filmul care avea sa-i schimbe destinul a fost „It’s Tough Being a Man” (cunoscut si sub numele „Tora-san, Our Lovable Tramp”). Lansat in cinematografele din Japonia la sfarsitul verii lui 1969, filmul il avea in rolul principal pe Atsumi Kiyoshi. Destinul acestuia avea se se confunde cu cel al personajului interpretat, Torajiro. Pana in 1969, Kiyoshi era unul din miile de actori care incercau sa-si faca un nume in lumea filmului. Debutase ca comediant in spectacole de teatru in Asakusa,
in 1951, dar la scurt timp a fost lovit de o boala crunta, tuberculoza pulmonara. A reusit sa o invinga, iar in 1956 a debutat la televiziune, si un an mai tarziu pe marele ecran. Yamada l-a observat dupa prestatia plina de viata din „Dear Mr. Emperor” (1963) si a incercat sa gaseasca prilejul de a colabora cu acesta. 6 ani mai tarziu, acest lucru s-a intamplat. Cu Yamada in scaunul de regizor, Kiyoshi a cunoscut apogeul carierei de pana atunci cu rolul Torajiro in comedia „It’s Tough Being a Man”. Filmul a avut un succes fulminant in Japonia, iar Yoji Yamada a castigat primul sau premiu din cariera: „Cel mai bun regizor” la Festivalul de film Mainichi. Atsumi Kiyoshi a castigat premiul pentru Cel mai bun actor la Mainichi, dar si sufletul unei intregi natiuni. Personajul sau, Torajiro, avea sa devina cel mai cunoscut si mai iubit personaj dintr-un film japonez.
VA URMA
Articol realizat de cris999 © www.asiacinefil.com
0 Comments